Zing die hoge noot!

Leestijd: 1,5 minuut

Wat is dat toch altijd met die hoge noten waar zo’n big deal van gemaakt wordt? Alsof je een raket naar de maan moet schieten met een uitgelubberd elastiekje, niet te doen.
En dan nog iets, waarom zijn die hoge noten ook vaak “eng”? Omdat je bang bent de verkeerde noot te zingen? Omdat je niet weet hoe “hij er uitkomt”? Of omdat je denkt dat je het niet kan? Juist. Dat is in 99% van de gevallen nou het hele gedoe. Wat komt er allemaal bij kijken om een hoge noot goed te zingen?

“Hoe je denkt over die hoge noot, bepaalt hoe die klinkt.”

Hoe je denkt over die hoge noot, bepaalt hoe hij klinkt. Waarschijnlijk ligt zo’n hoge noot ver boven je spreekregister (de toonhoogte die je gebruikt als je spreekt) en gebruik je die hoge tonen als het goed is niet de hele dag door, het voelt dan soms wat vreemd aan in je keel om ineens een hele hoge noot te zingen.

“Een combinatie van goede ademsteun en ademhalingstechniek en daarbij de hoge noot benaderen alsof het een makkie is.”

In mijn ervaring is het goed zingen van een hoge noot een combinatie van goede ademsteun en ademhalingstechniek, en daarbij de hoge noot benaderen alsof het een makkie is. Alsof je dat “wel even doet”. Bluf jezelf er doorheen en denk: dat zing ik gewoon. Die ontspannen benadering in je hoofd zorgt ervoor dat je minder kans hebt om te gaan knijpen met je keel maar de boel open laat. Bij hoge noten blijkt ook altijd maar weer hoe psychisch zingen eigenlijk is. Je kunt jezelf ontzettend in de weg zitten.

“Zolang je de hoge noot “eng” vindt, ga je met je lijf op de rem nog voordat je hem zingt.”

Zolang je de hoge noot “eng” vindt, ga je fysiek met je lichaam op de rem nog voordat je hem zingt, wat er vaak juist voor zorgt dat de klank gespannen, niet helemaal zuiver, of gewoon niet mooi is. Dat leidt allemaal af van waarom je die hoge noot zingt, je hebt immers een boodschap en emotie over te brengen als je zingt.

Zing die hoge noot, stap voor stap:

Stap 1: Zorg eerst dat je je lage ademhaling en ademsteun (beheersen van de uitademing door middel van het aanspannen van het middenrif) op orde hebt. Boek hiervoor eventueel een paar zanglessen om dit te leren. Tijdens het werken aan ademsteun kun je ook aan de slag gaan met bijvoorbeeld de belting- of edge-techniek vanuit de Complete Vocal Technique zangmethode.

Stap 2: Zoek goed uit met behulp van de piano welke noot het exact is die je wil zingen, in welk akkoord en vanaf welk punt je daar naartoe zingt. Zo help je jezelf eventueel met een bruggetje naar die noot toe door een paar tussenliggende tonen goed te zingen.

Stap 3: Train jezelf om relaxed over die hoge noot te denken. Eventueel kun je tijdens het oefenen van die hoge noot je aandacht even verleggen door een krukje te verplaatsen, even stukje door je knieën te zakken, denkbeeldig met een pistool over je hoofd te schieten met de arm gestrekt naar het plafond, of een grote stap naar voren te doen in een “lunge” terwijl je die hoge noot zingt.
Probeer het uit en vooral gewoon doen!

Wil je samen met een zangcoach kijken hoe je zelf binnen een paar lessen (of zelfs binnen één les) die hoge noot kan zingen? Meld je dan hier aan voor een vrijblijvende proefles.

Laat een reactie achter